Kas ir automašīnu čipošana?

21.03.2024

Kas ir automašīnu čipošana?

Automašīnu čipošana, ko sauc arī par dzinēja pārkonfigurēšanu, ECU regulēšanu un čiptūningu, ir kļuvusi par populāru veidu, kā uzlabot automašīnas jaudu un griezes momentu. Bet kas īsti ir čipošana un vai tā ir droša un likumīga?

Kas ir čipošana?

Ar čipošanu saprot dzinēja vadības bloka (ECU) datora čipa modificēšanu vai nomaiņu, lai mainītu tādus rūpnīcas uzstādītos optimālos faktorus kā degvielas padevi, aizdedzes laiku un spiedienu paaugstināšanu. Tas ļauj dzinējam ražot vairāk jaudas un optimizēt sniegumu. Regulēšanas darbnīcas var pārrakstīt programmatūru esošajā ECU vai uzstādīt jaunu pielāgotu čipu. Visas mūsdienas automašīnas  ir aprīkotas ar dzinēja vadības bloku vai datoru, kas kontrolē visus dzinēja darbības aspektus: degvielas un gaisa maisījumu, aizdedzes brīdi, sprauslu darbību, kompresijas kontroli u. tml.

Kāpēc čipot automašīnu?

Ir vairāki iemesli, lai čipotu automašīnu. Galvenie no tiem ir, lai:

  • palielinātu jaudu un griezes momentu.
  • uzlabotu gāzes reakciju un paātrinājumu.
  • uzlabotu degvielas patēriņa efektivitāti.
  • pielāgotu dzinēju modifikācijām, piemēram, jaunai izpūtējsistēmai.
  • koriģētu problēmas ar rūpnīcas ECU regulējumu.

Uzlabots sniegums un degvielas patēriņš ir galvenās motivācijas lielākajai daļai auto entuziastu.

Čipošanas priekšrocības un trūkumi

Ir jāņem vērā gan pozitīvie, gan negatīvie čiptūninga aspekti.

Priekšrocības:

  • Lielāka dzinēja jauda un griezes moments.
  • Iespējams labāks degvielas patēriņš.
  • Uzlabota vadāmība un gāzes reakcija.
  • Automobiļa pielāgošana vadītāja vēlmēm.

Trūkumi:

  • Var samazināt dzinēja uzticamību, ja tas nav izdarīts pareizi.
  • Degvielas patēriņš var palielināties, nevis samazināties.
  • Iespējamas ECU problēmas vai dzinēja bojājumi.
  • Var anulēt rūpnīcas jaudas agregātu garantiju.

Degvielas patēriņa ietekme

Tas vai čiptūnings uzlabos vai pasliktinās degvielas patēriņa efektivitāti, ir atkarīgs no vairākiem faktoriem:

  • Sākotnējais dzinēja regulējums — ja rūpnīcā tas bija konservatīvs, var būt iespēja to uzlabot. Tomēr daži dzinēji jau nāk optimizēti sniegumam un degvielas patēriņam.
  • Jaunā regulējuma kalibrācija — vairāk uz sniegumu orientēti regulējumi mazāk koncentrējas uz degvielas patēriņu. Konservatīvāki regulējumi vairāk fokusējas uz vadāmību un degvielas patēriņa efektivitāti.
  • Braukšanas ieradumi un papildu jaudas izmantošana — viegla gāzes spiešana var radīt nelielu degvielas ekonomijas uzlabojumu. Agresīva paātrināšanās neitralizē jebkādus iespējamos degvielas ekonomijas ieguvumus.

Neliela degvielas patēriņa efektivitātes paaugstināšana ir iespējama dažiem dzinējiem.

Kurus dzinējus var čipot?

Lielāko daļu benzīna un dīzeļdegvielas dzinēju kaut kādā veidā var čipot — it īpaši jaunākos modeļus, kas balstīti uz dzinēja vadības sistēmām. Būtiskus ieguvumus var panākt ar turbokompresoru un kompresora pielietojumiem. Rezultāti atšķiras atkarībā no dzinēja vecuma, stāvokļa un iespējām, kas tam dots jau rūpnīcā. Dzinējiem pirms datoru laikmeta ir mazākas čipošanas spējas.

Vai ir iespējams pašam veikt automašīnas čiptūningu?

Jā, veikt automašīnas čipošanu patstāvīgi ir iespējams, tomēr tas prasa zināšanas un pieredzi. Lai čipotu automašīnu pats, vispirms nepieciešams iegādāties čipošanas komplektu, kas parasti ietver jaunu čipu un nepieciešamo programmatūru. Šos komplektus piedāvā dažādi ražotāji. Pēc tam jāpiekļūst automašīnas dzinēja vadības blokam (ECU) un jānomaina tā čips. Tas prasa čipojamās automašīnas īpašību un ECU specifikāciju detalizētu izpēti. Jaunais čips ir jāprogrammē ar specializētu programmatūru atbilstoši automašīnas parametriem un vēlamajiem uzlabojumiem. Lai gan teorētiski čipošanu ir iespējams veikt paša spēkiem, tomēr čiptūnings ir sarežģīts process, kas prasa specifiskas tehniskās zināšanas par automašīnu dzinējiem un to vadības blokiem. Ja kaut kas tiek izdarīts nepareizi, pastāv risks sabojāt ECU vai pat automašīnas dzinēju. Tāpēc iesācējiem noteikti ieteicams čipošanu uzticēt profesionāļiem ar atbilstošu aprīkojumu un pieredzi, lai izvairītos no dārgiem bojājumiem.

Garantijas problēmas

Dzinēja datora izmaiņas gandrīz noteikti anulēs vismaz daļu ražotāja jaudas agregātu garantijas. Jaudas agregātu bojājumu vai pārmērīgu nodilumu segšana var nebūt iespējama. Trešās puses dzinēju pagarinātās garantijas arī var tikt ietekmētas.  Šo faktoru ir svarīgi ņemt vēra, ja iegādājies jaunu auto no salona.

Kopumā čipošana ir efektīvs veids, kā uzlabot auto veiktspēju, ja vien tas tiek darīts profesionāli. Tomēr, lemjot par labu auto čipošanai ir svarīgi, būt informētam par iespējamo riska elementu. Ar saprātīgu jaudas pieaugumu, atbildīgu apkopi un konservatīvu čipošanu, iespējams uzlabot auto veiktspēju.

Ja Tevi neapmierina savas automašīnas veiktspēja vai vēlies iegādāties citu transportlīdzekli, Primero piedāvā auto kredītu, līzingu un patēriņa kredītu ar izdevīgiem nosacījumiem auto iegādei, remontam vai uzlabošanai. Atstāj pieteikumu mūsu mājaslapā un uzzini, cik lielu aizdevuma summu iespējams saņemt.